vrijdag 9 november 2007

Sprechstunde (1)

Duits is een taal voor liefhebbers. Op het eerste oor lijkt het misschien nors en streng, maar wie dieper in de krochten van het Duitse woordenboek belandt kan volop genieten. Er is meer dan 'AUFMACHEN!!!!' en dat ga ik laten zien ook. Kijk niet raar op wanneer dit een terugkerend fenomeen wordt.

* De benaming van de 'gemiddelde Duitser' (die niet bestaat blablabla), dus de equivalent van onze Jan Modaal, heet Otto Normalverbraucher.

* Een Belgische kunstenaar die ik sprak, gaf me zijn Lieblingswort. "Ik was in een Berlijnse discotheek, leerde met veel wijn mijn huidige vrouw kennen en ze was sofort zwanger."

* Veel mooier dan het Engelse 'everybody' of het Nederlandse 'iedereen' is het Duitse Jedermann dat lekker klinkt en de lading dekt.

* Ouwe mannen die bolle glazen Berliner Kindlbier achteroverslaan en tussendoor in hoog tempo vodka, Klarer Korn, kräuterlikör en andere hochprozentige alcoholische versnaperingen tot zich nemen, zijn op Kneipenbummel. Wel een ouderwets woord.

Geen opmerkingen: