dinsdag 27 november 2007

Laatste kans Deutsche Bahn

De machinistenvakbond heeft het loonbod van de Duitse spoorwegen (DB) maandag afgewezen, maar wil wel onderhandelen. Voorzitter Manfred Schell (foto) kraakte het bod helemaal af: "Het is een Mogelpackung, een fopcadeau. We willen een echt zelfstandig tariefverdrag, geen loze woorden." Hij stelt DB nu een ultimatum.

Aanstaande maandag gaat Schell voor de laatste keer met DB om de tafel. Levert dit niets op, dan volgt vrijwel zeker een onbeperkte staking. Geen machinisten totdat er een oplossing is. Staken tot aan de kerst is voor de GDL geen probleem, gaf Schell eerder al aan.

De industrie kijkt, met de kerstmarkten voor de deur, met angst en beven naar het conflict. Tijdens de 62-urige staking van twee weken geleden liep vooral in de Hamburgse haven het goederenverkeer compleet vast. Wanneer er een onbeperkte staking komt, kan dit voor een industriële ramp zorgen. De strop voor de economie wordt geschat op 50 miljoen euro per dag.

De GDL eist voor zijn leden een substantiële loonsverhoging, een verkorting van de werkweek van 41 naar 40 uur èn een aparte arbeidsovereenkomst. Een machinist verdient in Duitsland gemiddeld 1500 euro netto, de GDL eist een derde meer. DB zette daar een bod van 8 tot 13 procent loonsverhoging tegenover, maar daar moet grotendeels wel voor gewerkt worden: 43 uur in plaats van 41. Schell sarcastisch: "De overuren worden uitbetaald, hoe nobel."

Geen opmerkingen: