maandag 26 november 2007

Johannes Heesters (103) naar Nederland

"Voor mijn 104de verjaardag kan ik me geen mooier geschenk wensen: (...) ik kan op 16 februari in mijn vaderland Nederland een concert geven! In mijn geboortestad Amersfoort nog wel. Ik kijk ernaar uit en hoop dat mijn landgenoten me goed begroeten!"

87 jaar staat Johannes Heesters al op de bühne, in Nederland, België, Oostenrijk en sinds 1935 nazi-Duitsland. Hij vertoonde zijn zangkunsten in operette, film en musical. Hij werd een ster in Duitsland, waar hij tot de dag van vandaag op handen wordt gedragen.

In Nederland werd 'Jopie' Heesters verweten dat hij carrière maakte in nazi-Duitsland. Hij zou in Dachau hebben opgetreden met een gevangenenorkest, wat hij overigens zelf tot tranen geroerd ontkent.

Zeker is dat Heesters de rol van Graf Danilo speelde in de operette 'Die lustige Witwe'. Adolf Hitler is zeven keer naar deze voorstelling komen kijken.

In een interview met schrijfster Annemieke Hendriks verwoordde hij zijn angst als volgt. Hij zou zich graag nog eens in Nederland laten zien. "Maar ik ben bang dat iemand me een klap voor mijn bek geeft. Zo van: Hier, Herr Hitler, die is voor jou."

Nu durft hij het toch aan en schrijft op zijn website (hier) hoe blij hij is. Ook vermeldt hij hoe kaarten besteld kunnen worden.

UPDATE 16.09 uur: De gemeente Amersfoort heeft geen bezwaar tegen een optreden van Heesters in theater De Flint. De directie van het theater wilde toestemming van de gemeente voor de komst van Heesters. Het optreden staat op 16 februari gepland.

UPDATE 28/11: Heesters zat gisteren in de ARD-talkshow Menschen bei Maischberger: hier te zien.

Geen opmerkingen: