donderdag 27 december 2007

Het dilemma Tempelhof

Wie op de kaart van Berlijn kijkt, ziet een grote vlek midden in de stad. Die vlek is vliegveld Tempelhof en al maandenlang onderwerp van discussie. Burgemeester Klaus Wowereit wil op 30 oktober 2008 de laatste reizigers op Tempelhof uitzwaaien, veel burgers willen dit door het ondertekenen van initiatieven tegengaan.

Volgens Wowereit is Tempelhof overbodig nu het grote Berlin Brandenburg International verrijst op de plek waar nu luchthaven Schönefeld ligt. Maar moet Tempelhof open blijven of sluiten? Een aantal argumenten pro en contra.

Behouden, want:
* De terminal (foto rechts) is een 120 meter lang architectonisch meesterwerk, dat niet verloren mag gaan als aankomst- en vertrekhal voor vliegtuigen. Veel reizigers zijn gehecht aan Tempelhof's huiskamergevoel.

* Tempelhof heeft historische waarde: het was het eerste verkeersvliegveld ter wereld.

* Wanneer het zou verdwijnen, dan verlegt het probleem zich naar een volgende discussie: wat wordt met de ruimte gedaan? Huizen bouwen is geen noodzaak, omdat er geen woningnood in Berlijn is. Wat dan?

* Een vliegveld midden in de stad kan best: zie Londen-City. Voor zakenverkeer is het zelfs een ideale oplossing.

Sluiten, want:
* Dat betekent niet helemaal het einde. De monumentale terminal kan worden gebruikt voor bijvoorbeeld een ‘Duits museum voor luchtvaart’. Passend: een luchtvaartmuseum op de Platz der Luftbrücke (foto links).

* Tempelhofs historische waarde heeft een vies bijsmaakje. Het was Adolf Hitlers droom als grootste luchthaven ter wereld.

* Op Tempelhof vinden slechts 80 vluchten per week plaats, vooral naar binnenlandse bestemmingen en Brussel. Te weinig voor een serieuze luchthaven in een wereldstad.

* Een vliegveld midden in de stad zorgt voor geluidsoverlast. Bovendien ligt het in de weg.

UPDATE 30/12: Burgemeester Klaus Wowereit weet het zeker: vanaf 1 november 2008 vindt er vanaf Tempelhof geen vliegverkeer meer plaats. In een interview met de Berliner Morgenpost spreekt hij duidelijke taal.

Geen opmerkingen: