maandag 29 oktober 2007

Die deutsche Woche (6)

Er kwam weer wat leven in de Duitse Brauerei vorige week.

* Zo beleefde de staking het hoogtepunt totnogtoe. Dertig uur lang stonden plaatselijke en regionale treinen stil. De sympathie van de bevolking voor de stakers begint terug te lopen. De mensen worden het duidelijk zat. Toch komen de strijdende partijen geen millimeter dichter tot elkaar. Integendeel: de spanning neemt toe (ook hier).

* Een partijdag is het saaiste wat er is, maar toch moet die van de SPD besproken worden. Kurt Beck is nu officieel voorzitter (er was geen tegenkandidaat) en alle rangen zijn weer gesloten. De crisis is uit de lucht, wil de partij uitstralen. Toch haalt de partij zich de woede van autominnend Duitsland op de hals met een voorstel: maximaal 130 km/u op de Autobahn.

* Volkswagen is een normaal bedrijf. Niks aan de hand, zou je zeggen, maar het was tot vorige week anders. De grootste autofabrikant van Duitsland is haar voorrangspositie kwijtgeraakt. De Europese Commissie heeft de 'VW-wet' nietig verklaard: deze wet beschermde het concern tegen de grillen van de vrije markt. Nu moet VW zichzelf redden. Porsche ligt al op de loer om het bedrijf over te nemen.

* Duitsers die na de Tweede Wereldoorlog uit hun huizen in Oost-Europa zijn verdreven, krijgen een eigen gedenkplaats in Berlijn. Polen en Tsjechië staan nog steeds ambivalent tegenover de 'Vertriebenen'. Zij vinden de uitzetting de prijs die Duitsland voor zijn wandaden moest betalen. Eén van de bekende Vertriebenen is bondspersident Horst Köhler.

Geen opmerkingen: